کد مطلب:71310 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:276

بیعت گرفتن رسمی











ای مردم، شما بیش از آن هستید با یك دست و در یك زمان با من دست دهید، و پروردگارم مرا مأمور كرده است كه از زبان شما اقرار بگیرم در باره ی آنچه منعقد نمودم برای علی امیرالمؤمنین و امامانی كه بعد از او می آیند و از نسل من و اویند، چنانكه بشما فهماندم كه فرزندان من از صلب اویند.

پس همگی چنین بگوئید:

«ما شنیدیم و اطاعت می كنیم و راضی هستیم و سر تسلیم فرود می آوریم درباره ی آنچه از جانب پروردگار ما و خودت بما رساندی در باره ی امر امامتِ اماممان علی امیرالمؤمنین و امامانی كه از صلب او بدنیا می آیند. بر این مطلب با قلبهایمان و با جانمان و با زبانمان و با دستانمان با تو بیعت می كنیم. بر این عقیده زنده ایم و با آن می میریم و (روز قیامت) با آن محشور می شویم. تغییر نخواهیم داد و تبدیل نمی كنیم و شكّ نمی كنیم و انكار نمی نمائیم و تردید به دل راه نمی دهیم و از این قول بر نمی گردیم و پیمان را نمی شكنیم.

تو ما را به موعظه ی الهی نصیحت نمودی در باره ی علی امیرالمؤمنین و امامانی كه گفتی بعد از او از نسل تو و فرزندان اویند، یعنی حسن و حسین و آنانكه خداوند بعد از آن دو منصوب نموده است.

پس برای آنان عهد و پیمان از ما گرفته شد، از قلبهایمان و جانهایمان و زبانهایمان و ضمائرمان و دستهایمان. هر كس توانست با دست بیعت می نماید و گرنه با زبانش اقرار می كند. هرگز در پی تغییر این عهد نیستیم و خداوند (در این باره) از نفسهایمان دگرگونی نبیند.

ما این مطالب را از قول تو به نزدیك و دور از فرزندانمان و فامیلمان می رسانیم، و خدا را بر آن شاهد می گیریم. خداوند در شاهد بودن كفایت می كند و تو نیز بر این اقرار ما شاهد هستی».

ای مردم، چه می گوئید؟ خداوند هر صدایی را و پنهانی های هر كسی را می داند. پس هر كس هدایت یافت بنفع خودش است و هر كس گمراه شد به ضرر خودش گمراه شده است، و هر كس بیعت كند با خداوند بیعت می كند، دست خداوند بر روی دست آنها (بیعت كنندگان) است.

[صفحه 77]

ای مردم، با خدا بیعت كنید و با من بیعت نمائید و با علی امیرالمؤمنین و حسن و حسین و امامان از ایشان در دنیا و آخرت، بعنوان امامتی كه در نسل ایشان باقی است بیعت كنید. خداوند غدر كنندگان (بیعت شكنان) را هلاك و وفاداران را مورد رحمت قرار می دهد. و هر كس بیعت را بشكند به ضرر خویش شكسته است، و هركس به آنچه با خدا پیمان بسته وفا كند خداوند به او اجر عظیمی عنایت می فرماید.

ای مردم، آنچه به شما گفتم بگوئید (تكرار كنید)، و به علی بعنوان «امیرالمؤمنین» سلام كنید و بگوئید «شنیدیم و اطاعت كردیم، پروردگارا مغفرت تو را می خواهیم و بازگشت بسوی توست». و بگوئید: «حمد و سپاس خدای را كه ما را به این هدایت كرد، و اگر خداوند هدایت نمی كرد ما هدایت نمی شدیم...».

ای مردم، فضائل علی بن ابی طالب نزد خداوند- كه در قرآن آنرا نازل كرده- بیش از آن است كه همه را در یك مجلس بشمارم، پس هر كس در باره ی آنها بشما خبر داد و معرفت آنرا داشت او را تصدیق كنید.

ای مردم، هر كس خدا و رسولش و علی و امامانی را كه ذكر كردم اطاعت كند به رستگاری بزرگ دست یافته است.

ای مردم، كسانی كه برای بیعت با او و قبول ولایت او و سلام كردن بعنوان «امیرالمؤمنین» با او، سبقت بگیرند آنان رستگارانند و در باغهای نعمت خواهند بود.

ای مردم، سخنی بگوئید كه بخاطر آن خداوند از شما راضی شود، و اگر شما و همه ی كسانی كه در زمین هستند كافر شوند بخدا ضرری نمی رسانند.

خدایا، بخاطر آنچه ادا كردم و امر نمودم مؤمنین را بیامرز، و بر منكرین كه كافرند غضب نما، و حمد و سپاس مخصوص خداوند عالم است.



صفحه 77.